Webwinkels groeien veel harder dan gewone fysieke winkels. De totale online omzet steeg in het tweede kwartaal met ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat blijkt uit de Kwartaalmonitor Detailhandel van het Centraal Bureau voor de Statistiek die vrijdag is gepubliceerd. De inkomsten de detailhandel als geheel groeide met slechts 0,5 procent.

De omzet nam fors toe bij zowel de pure internetverkopers als de multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. Bij de pure internetverkopers was de omzet zelfs 23,5 procent meer dan vorig jaar. Multi-channelers behaalden bijna 16 procent meer omzet dan in het tweede kwartaal van 2015.

Onder meer de omzet van winkels in consumentenelektronica staat onder druk door de groeiende online verkoop. Steeds meer mensen schaffen hun televisie, computer of smartphone aan bij een webshop. Daardoor zijn er de afgelopen jaren flink wat merken uit de winkelstraat verdwenen, zoals Dixons, De Harense Smid en MyCom.

Lees ook: Waarom elektronicazaken het zo moeilijk hebben

Ook voor het derde kwartaal zijn de webshophouders duidelijk optimistischer dan traditionele winkeliers. Zo verwacht per saldo 21 procent van de pure webwinkels een hogere omzet tegenover 5 procent van alle detailhandelsondernemers. Daarbij voorzien 18 procent van de webwinkelondernemers een stijging van de werkgelegenheid, tegen 1 procent van het totaal aan winkeliers.

Bron: Z24/ANP

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl